Sunday, February 21, 2010

MESH (KAIN SUTERA) DAN BLOK PRINTING

Salam sejahtera semua... hari ni saya nak berkongsi mengenai 'mesh' atau kain sutera. Kaedah silkscreen printing memerlukan mesh untuk mencetak baju. Tanpa mesh maka orang tak panggil silkscreen printing. 'Silkscreen' merujuk kepada kain sutera / mesh pada skrin. Mesh ni boleh didapati dikebanyakan kedai silkscreen. Anda boleh dapatkannya di :
  1. Khai Lien Silkscreen Supplier (M) Sdn Bhd - dekat bandar baru bangi, selangor
  2. CHL Digital Printing Supplies - dekat kota bharu, kelantan
  3. Hai Kuang - Cheras, Kuala Lumpur
Saya biasanya akan amik kat Khai Lien sebab banyak pilihan, dari harga murah sampai mahal, semua ada. Kalau sikit-sikit saya amik kat CHL je. Mesh ni ada banyak saiz, bergantung pada pixcel. Lagi tinggi pixcel lagi mahal harganya. Antara saiz mesh :
  1. 900
  2. 1000
  3. 1200
  4. 1350
Kalu nak print yang biasa (satu warna/ design senang) beli jer 900 atau 1000. Mesh jugak ada dua jenis seperti :
  1. Jenis nylon
  2. Jenis polyster
Jenis nylon tahan lama, maknanya kalu print 100 helai baju blok sama, pun bleh tahan (bergantung pada photo emulsion jugak) dan harganya lebih mahal berbanding jenis polyster.

Mesh ni akan dilekatkan di atas blok (dengan tegang), proses lekatkan mesh pada blok tak susah mana, cuma perlukan kesabaran dan kelembutan. Tak bleh kasar sangat, sebab mesh mudah koyak. Sebut pasal blok, ada yang buat dengan kayu lembut, ada yang buat dengan aluminium. Saya buat ngan kayu jer, jimat. Kalau untuk industri, diorang pakai stretcher (untuk tegangkan mesh). Ada jugak impian nak pakai sume tu, tapi slow-slowww la.

Ni contok blok, saya amik dari laman web elevation screen printing (pakai paku pun boleh)

Blok dan mesin untuk industri (entah nama ape)

2 comments:

Unknown said...

boleh x bgtahu kat mane ade jual lain mesh ni di kedai2 biasa

Unknown said...

Saye nak cuba2 je baru, khai lien ni boleh beli sikit2 ke ?