Tuesday, March 2, 2010

PROJEK CETAK BAJU PEKERJA

Salam semua... dua hari lepas saya telah mendapat projek mencetak baju pekerja bagi syarikat KK Sri Indah (Kedai Welding kat Kuala Krai), kuantiti tak de lah banyak, 20 helai jer. Baik sikit dari tak de langsung. Setelah mendapat projek tu, saya terus pergi ke kedai CHL mencari bahan-bahan untuk memprint baju. Antara bahan yang saya beli ialah :

1) Photo emulsion + sensitizer (1/2 kg)
2) Mesh ( 1 meter)
3) Blok kayu ( 3 batang )
4) Colour Base 200
5) White Colour 120
6) Pigment ( 5 jenis Warna)
7) Hardener

Campur-campur semua abis dalam RM124.00 jer tu pun mesti lebih nyer, simpan wat stok. Niat nak tunjuk gak gambar barang tadi tapi kamera battery low x sempat nak amik.

Hari ke-2 pulak pergi ke kedai Wallmart (One Stop Printting Station). Tengok baju kosong. Usha..usha last sekali dapatlah baju berikut :

1) Baju Merah Kolar Hitam ader poket depan (Kain TC) - RM 12.00 sehelai
2) Baju Kuning Kolar Hitam (Kain Lacoste) - RM 12.00 sehelai jugak

Saya pilih 2 baju ni buat demo, nak tunjuk kat customer mana satu pilihan diorang. Bagi saya warna kuning ok jugak. Bincang punya bincang diorang pilih warna kuning (20 helai).

Pada malam tu, saya terus buat calculation berapa nak letak harga. Antara pengiraan saya ialah :

Caj Blok RM 16.00
Warna RM 4.00
Upah RM 5.00
Kos Baju RM 12.00

Caj Blok Setiap Baju = RM16.00 / 20 helai
= RM 0.80 sehelai

Keseluruhan = RM 0.80 + RM 2.00 + 5.00 + 12.00
= RM 19.80

Ok dah kot harganya bleh RM 100.00 untung (upah).

Tapi tu semua dapat selepas kije selesai. Esok saya nak start buat, lusa dapat duit. Hahahaha..

1 comment:

Unknown said...

terima kasih atas informasi ini | non woven bag =)